• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

SEB lån via Advisa

Lena999

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 Juli 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Har nyss pratat med Advisa, så enligt deras information behöver jag inte skicka in arbetsgivarintyg. Den information som står i förslaget från SEB är enligt Advisa är en standard information som just SEB skickar ut till alla potentiella kunder. Advisa får däremot lite annorlinda, mer individuellanpassad information om varje kund från bankerna. Och då kan det vara så att SEB har gjort en annan bedömning av en enskild kund och kommit fram till att arbetsfigarintyg inte behövs. Det svaret fick jag i alla fall från en kille i kundtjänsten. Vågar men lita på det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lena999

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 Juli 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag undrar lite samma sak men för mig är det däremot provisionen som är kanske 50% av lönen.

Det vore intressant att få svar på den frågan av någon som kanske varit i samma situation eller jobbar på en bank.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Beloppet du ansökte om - var det på 250.000?
 

Lena999

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 Juli 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag undrar lite samma sak men för mig är det däremot provisionen som är kanske 50% av lönen.

Jag har faktiskt pratat med en anhörig idag som varit i liknande situation. Han hade provision på ca 30% av lönen och när han försökte ta billån, baserade banken sin beräkning endast på fasta lönen.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Misstänkte nästan det, därför är det så viktigt att få lån hos en bank som inte vill ha lönespecer. I mitt fall då.
 

Lena999

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
18 Juli 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Är det avtalad provision, det vill säga varje månad 50% av X, så får du räkna ut genomsnittet per månad.
Det är det banken kommer att göra.[/QUOTE

Min anhörig hade inte fast provision, hans provision var prestationsbaserad.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Vet inte vad som ska gälla i mitt fall, vilken ställning de kommer att till ob-tilläggen.

Likaså där, är det avtalad OB så kan du räkna in det. Är det inte avtalad och du "råkar" bara arbeta OB varje månad så är det inte något som ska räknas med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp